Skrivet av: Ewa Thalén Finné | april 7, 2015

Ny konsumentupplysningstjänst har öppnat

I dagarna öppnade Konsumentverket en ny nationell upplysningstjänst för konsumentfrågor. ”Hallå konsument” som är namnet på den nya tjänsten är ett efterlängtat och välkommet tillskott för Sveriges alla konsumenter. Bakom tjänsten står Konsumentverket i samarbete med tolv andra myndigheter, de fyra konsumentbyråerna och kommunernas konsumentverksamhet. Bland samarbetsparterna finns också Finansinspektionen, Konsumenternas bank- och finansbyrå och Konsumenternas försäkringsbyrå.

Vi konsumenter har idag fantastiska valmöjligheter och ett stort utbud av varor och tjänster, men att det inte heller alla gånger är så lätt att vara konsument i dagens samhälle är vi nog också många som kan känna igen oss i. Vi överöses dagligen med många olika reklambudskap både hemma och i det offentliga rummet och inte allt för ofta tvingas vi i vår vardag att ta snabba beslut som rör oss själva och våra närstående. Kraven på oss konsumenter har därför ökat på senare år och det blir allt viktigare att vi själva blir mer och mer upplysta. Vi har också ett personligt ansvar eftersom många beslut som vi idag fattar kan få ekonomiska konsekvenser för lång tid framöver.

Inte minst i civilutskottet som har hand om konsumentfrågorna i riksdagen har vi politiker jobbat aktivt med frågor som är kopplade till konsumenternas skydd och rättigheter på senare år, men även med strategier kring den ökande skuldsättningen i samhället. För problemet med överskuldsättning blir bara större och större och antalet överskuldsatta svenskar är i dag fler än någonsin tidigare. De så kallade evighetsgäldenärerna som är fast i kronofogdens register sedan över 20 år tillbaka och lever på existensminimum är i dag över 100 000 personer.

För att lyckas bryta överskuldsättningen krävs naturligtvis många olika åtgärder men vikten av ett bra konsumentsstöd ska inte underskattas. Därför tror jag att den nya upplysningstjänsten kommer att fylla en viktig funktion och vara en betydelsefull hjälp när det gäller det förebyggande arbetet. Inte minst är det viktigt att konsumenter som börjar få ekonomiska problem lätt kan få tillgång till stöd och rådgivning oavsett var man bor i Sverige. Alla kommuner har inte heller idag en fungerande konsumentvägledning och till de som har det så tror jag att den nya tjänsten kan fungera som ett bra komplement.

Med den nya tjänsten som är bemannad dagligen av rådgivare kan vi konsumenter få handfasta tips och oberoende vägledning när det gäller allt från dåliga köp till viktiga saker att tänka på inför nästa köp. Vägledningen är öppen alla vardagar och kan nås genom att besöka hemsidan www.hallakonsument.se eller genom att ringa, skicka mejl eller brev eller via en Facebook-sida.

För oss moderater är det är viktigt med ett starkt konsumentskydd och ett bra stöd till oss konsumenter. Därför känns det extra bra att initiativet från Alliansregeringen nu blir verklighet. Extra kul är att den nya tjänsten och de olika myndigheternas och andra aktörers samverkan kring denna tjänst som att döma redan efter de första dagarna verkar vara mycket uppskattad och populär.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: