Skrivet av: Ewa Thalén Finné | augusti 31, 2010

Valfrihet – lite större frihet

När jag var liten levde jag i ett samhälle där det mesta i vardagen var styrt av politiker och av myndigheter.

Hela klassen fick vandra i väg samtidigt till folktandvården för årlig kontroll, och om man av olika skäl ville gå till en annan tandläkare krävdes det mycket skrivkunniga och argumenterande föräldrar.

Tal om att kunna välja skola fanns över huvudtaget inte.

Därutöver hade vi den stora möjligheten att se TV 1 och lyssna på Sveriges Radios radioprogram. TV 2 kom på 1969, vilken revolution. När jag ville lyssna på bra radio fick jag försöka ratta in radio Luxemburg.

När sedan förskolan började växa fram var det otänkbart att den skulle kunna drivas av någon annan än kommunen. Det kom ett företag som ville driva förskolor, men det förbjöds i lag, en lex pysslingen infördes.

Frågan om att myndighetsförklara människor är ytterst grunden för att jag blev moderat. Att ha ett samhälle som inskränker individens rätt till andra, ibland annorlunda, vägar tycker jag är helt fel.

Jag kan konstatera att alla steg i vårt samhälle mot mer frihet, mot valfrihet, mot möjlighet till andra val har genomförts av borgerliga regeringar. Fri radio och tv, rätten att driva förskolor, friskolereformen, valfrihet i äldreomsorgen och hemtjänsten. Under denna mandatperiod har detta ytterligare stärkts genom lagen för valfrihetvårdval i primärvården och omreglerinen av apoteksmarknaden. Därutöver har det lagts förslag om större valmöjligheter för arbetslösa. Självklart är det viktigt att arbeta vidare i samma riktning. Det finns mycket kvar att göra.

Att tro på människors förmåga är för mig grundläggande för mitt politiska ställningstagande.

Valfrihet är att ge människor lite mer frihet!

Kommentera

Kategorier

