Skrivet av: Ewa Thalén Finné | augusti 20, 2010

Spelar det roll?

Emellan åt – faktiskt allt för ofta – förs diskussioner utifrån religon eller etnisitet. När vi uttrycker oss buntar vi allt för ofta ihop alla från en grupp muslimer, eller det aktuella just nu romer. Det kan även vara araber, judar, kristina, vita eller svarta.

I dagens DN finns en artikel om att en stor andel amerikaner tror att Presiden Obama är muslim och i artikeln skrivs det att det är desinformation från bl.a. republikanerna som sprider denna. Det vill säga, i artikeln som jag läser den, är det negativt att vara muslim. Hur det kan komma sig tycker jag vi alla måste fundera över. Att man sedan vill utpekas för att tillhöra den religonen man gör, kan jag har respekt för. Men jag tycker inte om tonläget i reportaget.

Måste vi inte som människor mer fundera över hur vi uttrycker oss. Vad vi lägger för innebörd i vad vi säger? Det är viktigt.

Jag vet nämligen inte vad som är signifikant för en vit, en svart, en rom, en kristen, en muslim, en jude. Det enda jag vet är att vi är alla människor, vi kan komma från olika länder, ha olika religoner, olika utbildningsnivåer, ha växt upp med olika kulturer. Men i grunden vill vi samma sak. Vi vill ha fred, vara lyckliga, se våra barn växa upp, ha mat på bordet och allt annat helt vardagligt.

Tittar vi tillbaka på historien kan vi ju konstatera att grunden för de största brott som begåtts, folkmord, använder sig man just av propaganda där man pratar om grupp och inte om individ.

I mitt samhälle bor det människor av olika sort som gör gott eller ont, inte grupper. Jag är ansvarig för mig och mitt sätt att vara.

Jag kan inte som vit kristen kvinna vara ansvarig för mord begådda av fundamentalistiska kristna arbortmotståndare i USA. Lika lite kan en mörk muslimsk man vara ansvarig för ett självmordsattentat i Irak utfört av en fundamentalistiskt muslimsk grupp.

Vi måste göra skillnad och stå upp för varje individ!

Responses

  1. Wayne madsen har jus nu en helt färsk artikel om om Obamas koppling till CIA. Så vilket är det som spelar roll?

    Världens mäktigaste arme kan han ge order.
    ”Spelar det någon roll?” naivt att säga så.

    personligen så förstår jag varför myten om obama odlas. Han gör det inte speciellt smidigt för sig.
    Läs Wayne madsen. Googla

  2. Hej,
    Dina ord är fina men de räcker inte för att göra sig fri från ansvaret eller förklara sig som oskyldig. Attityden som råder i det sk (mångkulturella) samhället har inte skapats av sig själv inte heller har den fallit ner från himmelen. Attityden som präglas av nästan bara fördomar och okunskap om omvärlden är medvetet skapade. När okunniga yttrar sig felaktigt tycker jag att det är mindre farligt men när massmedierna medvetet lyfter upp frågor om t ex islam mm och lämnar från sig nyheterna med massor av frågetecken som lätt kan få den okunniga med hjälp av attityden att dra negativa slutsatser så är det inte frågan om okunniga utan det är frågan om propaganda och desinformationsarbete som skapar hat och konflikter. Den som fortfarande tror sig härstämmer från bättre ras av apor är den som är fortfarande analfabet i frågan om liv och människor. Den som fortfarande tror sig ha bättre uppfattningar om hur en annan människa ska vara och ska leva är den som är en diktator som inte har det minsta uppfattningen om frihet och mänskliga rättigheter. F… också, det är bättre med bara en diktator än ett helt samhälle av diktatorer.

  3. Du har helt rätt!jag blir glad över att se att det forfarande finns människor som tänker rätt 🙂


Kommentera

Kategorier

