Skrivet av: Ewa Thalén Finné | maj 27, 2010

Låg skatt på låga inkomster

Det måste löna sig att arbeta – att få behålla tillräckligt mycket av sina intjänade pengar så att man klarar av sina egna kostnader är för mig en verkligt viktig fråga.

I vårt land har vi sedan lång tid tillbaka beskattat framför allt låginkomsttagare så mycket att det finns en stor grupp arbetande människor som inte ens har 5 000 kronor sparade för oförutsedda utgifter.

Att vi har skapat ett samhälle där människor inte har marginaler i sin ekonomi är oroväckande. Under några år lanserade vi moderater devisen ”Om man betalar skatt ska man inte behöva bidrag, om man behöver bidrag ska man inte betala skatt”. Grundtanken i den devisen är just att man inte ska betala skatt som gör att man inte kan försörja sig. För trots vad som sägs och trots de skattesänkningar vi gjort för låg- och medelinkomsttagare är skatten den enskilt största utgiftsposten vi har att betala.

Att skapa förutsättningar för dem med lägre inkomster att kunna försörja sig, få någon krona över varje månad, det är en viktig frihetsfråga. Under den gångna mandatperioden har vi sänkt skatten för en normal inkomsttagare med 1 750 kronor varje månad – ett steg i rätt riktning.

Jag tänker ofta på Ann Wibbles förslag om att alla människor borde ha en årsinkomst på banken – just för att öka människors trygghet. Detta förslag som blev utskällt och hånat, borde vara en självklarhet.

Vänsterpartierna har nu i sitt budgetförslag föreslagit höjda skatter med 35 miljarder kronor, som höjer skatter för helt vanliga människor. Jag kan konstatera att Sven-Olof Lodin i dag på DN-debatt varnar för konsekvenserna.

I framtiden vill jag att vi fortsätter att sänka skatter för låg- och medelinkomsttagare, jag tycker att Ann Wibble hade helt rätt. Jag tycker att människor borde ha minst en årslön på banken!

Responses

  1. Varför skriver du inte som det är? Att ni har tagit skattesänkningspengarna från oss som är sjuka.

    Ni har sänkt min inkomst till 4.000 kr/mån – och det betalar jag skatt på!

    Hur sjutton är det tänkt att man som utförsäkrad ska klara sig på det? Och snart på ingenting – för snart är de tre månaderna över, någon läkartid har jag inte fått, och ingen rehabilitering, och nu tycks jag vara på väg ut i tomma intet. Ut ur er fina statistik över hur det har gått för de sjuka som har blivit av med all trygghet, så ni kan skryta med hur bra ni har gjort det för mig och andra inför valet.

    Ni har tagit också det lilla jag tidigare hade och gett det till låginkomsttagare för att de ska rösta på er. Och än mer av sjukförsäkringen (60 miljarder) har hamnat i de friskas och rikas fickor.

    Så otroligt fult gjort!


Kommentera

Kategorier

