Skrivet av: Ewa Thalén Finné | maj 13, 2010

Att få en andra chans

I Sverige, landet med troligtvis världens mest givmilda sjukförsäkringssystem och världens friskaste befolkning med högst medellivslängd, framställs de förändringar som gjorts i sjukförsäkringen som om sjukförsäkringssystemet slagits sönder. Bilden som målas upp visar människor som tvingas tillbaka till arbete fast de istället borde ligga nedbäddade i sängen på grund av sjukdom.

 Våren 2006 var det flertalet reportage i en av kvällstidningarna om människor som varit sjukskrivna i 12 månader och automatiskt överfördes till sjukersättning (det som i dagligt tal kallas förtidspension). Dessa reportage speglade den frustration och upprördhet många kände, eftersom de var säkra på att om de bara fick hjälp så skulle de kunna komma tillbaka till arbete. Under våren 2006 förtidspensionerades 140 personer per dag. En stor del av dessa var unga personer.

 Att få sjukersättning mot sin vilja får stora konsekvenser, för det första är det uppsägningsgrund för arbetsgivaren, du har sedan inget arbete att vända tillbaka till när du åter kan arbeta. För det andra innebär det att även rätten till rehabilitering tillbaka till arbetslivet försvinner, eftersom du ju är klassad som om du inte kan arbeta och för det tredje sjunker ersättningsnivån från åttio procent till sextiofyra, det blir svårare att försörja sig.

Alliansen gick till val på att detta gigantiska systemfel måste förändras. Det måste vara självklart att en människa som av olika skäl har blivit sjukskriven ska få hjälp tillbaka till arbetslivet. Att man ska ha rätt till en andra chans. Alla som kan ska ha möjlighet att arbeta, det kan röra sig om en dag i veckan eller heltid, men hjälpen och möjligheten måste finnas. Därför ställer det nya systemet tydliga krav på Försäkringskassan att de vid olika tidpunkter tillsammans med den som är sjukskriven ska genomföra olika åtgärder allt med fokus på återgång till arbete. Vi ställer genom lagstiftning även krav på att Arbetsförmedlingen aktivt ska genomföra olika program just med fokus på att hjälpa den enskilda individen. Människor ska inte lämnas i sticket utan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen har ansvaret för att hjälpa just den enskilde individen. Rehabilitering tillbaka till arbetslivet ska vara självklart. Det ska ske olika prövningar vid olika tidpunkter efter tre månader, sex månader, tolv månader och ytterst efter två och ett halvt år.

Jag kan konstatera att när nu systemet varit på plats under en tid och vi börjar se resultatet är det positivt. Av de som i januari blev omförsäkrade till arbetsförmedlingen har 7 av 10 antingen gått tillbaka till sitt gamla arbete, fått annat arbete, har praktikplats, söker arbete, studerar eller har startat eget. Några har blivit återförsäkrade inom sjukförsäkringen och några ytterst få har tackat nej till den hjälp som de blivit erbjudna och har fått försörjningsstöd hos kommunen.

I verkligheten är det en mycket liten grupp människor som efter två och ett halvt års sjukskrivning har en sjukdom som gör att det bästa botemedlet är att ligga nedbäddad eller att vara helt i vila, emellertid kan denna grupp fortsatt vara sjukskriven. För de allra flesta är det i stället en fördel att börja kunna återgå till ett liv med arbete.

Att när man sedan gör stora förändringar i system, som sett ut på ett visst sett under en längre tid, skapar både osäkerhet och rädsla hos dem som finns i systemet är självklart och inför detta ska vi vara mycket ödmjuka – men vårt fokus, att ge alla människor en andra chans, får vi aldrig glömma.

Responses

  1. Piskan är Moderaternas bästa värktyg! Jag vill byta ut denna regering till en där man sätter människor i centrum.
    Hade ”nya” moderaterna verkligen varit intresserad av att hjälpa sjuka och skadad hade man sett till att rehabilitera sjuka innan man utförsäkrade de. Enligt handläggare på arbetsförmedligen har 82% av de utförsäkrade behov av riktig rehab som inte arbetsförmedlingen kan erbjuda.

    Ni har valt att göra sjuka arbetslös. Ni kallar sjukförsäkringar ett bidrag. Ni har en väldig konstig syn på de gemensamma försäkringar som vi alla som jobbar i sverige har bidraget till. Många sjuka och skadad klara inte av att leva längre med denna hårda inhuman sjukförsäkring politik som inte se på individen. Vid ett bestämt datum är du plötslig frisk! Hör själv hur absurd det är?

  2. Ha! ja ursäkta mig! Det låter/lät ju så fint. men på dig låter det som att de som är sjuka ska få vara det. så ser verkligheten inte ut.

    du ger en intrummad blå(upp i det blå) verklighet, en förskönad M skröna!

    för din vetskap såsom du skriver och beskriver, att folk ska ligga nerbäddade.
    ja ligga nerbäddad gör man om man har en influensa eller kanske cancer. Men det finns en rad, ja hel mil sjukdomar som inte krävs nerbäddning för. MS ME/CFS, sjögrens, fibromyalgi utmattningsdepression, psykiska sjukdomar och neuropsykiatriska störningar. där folk är sjuka utan att vara sjuk för det fysiska kriteriet nerbäddad!.

    Så det du säger är bara totalfloskler och renderar att många många sjuka nu är i kläm!!

    Ärligt talat så kommer jag inte bry mig om ett ev svar från dig eller någon annan i alliansen, för ni tror på det ni själva säger, och förväntar er att vi andra också ska tro på det.

    om ni bara hade menat allvar med det ni säger, men det gör ni ju inte ens, dessutom tror ni folk är efterblvina och inte kan genomskåda er.

    ni är bara synnerligen patetiska i ert malande om att media skrämmer upp och oroar.

    Media presenterar för en gångs skull sanningen, det tål inte ni!!

    Du tar upp att man ska rehabiliteras var 36 12 mån.

    ja på villket sätt blir sjuka rehabiliterade?

    ni frågar ju bara kan du jobba nu? kan du jobba nu? Men nudå?

    när det visar sig att sjukdom inte följer en specifik gräns så tar ni det som: lat ut med er o jobba så blir det bättre ska du se, när du får något att göra så du inte går och tänker så mycket hur du mår.

    tillåt mig skratta, hånskratta!

    ” vi måste visa stor ödmjukhet säger du!” Ha ha tillåt mig hånskratta högt.
    Det ni visar är egoismens och arrogansens ansikte i sin värsta form!
    Det handlar inte om rädsla för det nya systemet! Utan en full verklighet som besannas.

    Men du som har 160 000kr per månad, herregud klart jag också skulle kunna leva flott ja som en drottning på 64% av den lönen! vet du 160 000 det är hela min årsinkomst, och även många andras. dela det på 12 månader + 34% skatt, hur mycket per månad får du då? jo ca 8000 kr. då ska det räcka till hyra mat och andra räkningar och försäkringar!!

    men ni i M som är så ” givmilda”, kan inte du och gelikarna avstå lite från er lön? så vi andra också får känna på hur det är att vara ekonomiskt oberoende??
    Det kan ni väl göra??

    Och nej jag har INTE minsta förståelse varför inte!!

  3. Detta kommentar lämnade jag 12 maj men
    moderaten Ewa Thalén Finné (M) tyckte inte
    om det och tog bort mitt svart 15maj. Det är
    ganska vanlig hos moderater som har blogg att
    de ta bort alla kommentar som debatter deras
    politik. Axen är en sån. Vad händer med politik
    när moderater censorerar alla som inte tycker
    som de? Ewa jag utmannar dig att våga ta denna
    diskussion. Vad har vi demokrati till annars???

    Piskan är Moderaternas bästa värktyg!
    Jag vill byta ut denna regering till en där man sätter människor i centrum.
    Hade ”nya” moderaterna verkligen varit intresserad av att hjälpa sjuka och skadad hade man sett till att rehabilitera sjuka innan man utförsäkrade de. Enligt handläggare på arbetsförmedligen har 82% av de utförsäkrade behov av riktig rehab som inte arbetsförmedlingen kan erbjuda.

    Ni har valt att göra sjuka arbetslös. Ni kallar sjukförsäkringar ett bidrag. Ni har en väldig konstig syn på de gemensamma försäkringar som vi alla som jobbar i sverige har bidraget till. Många sjuka och skadad klara inte av att leva längre med denna hårda inhuman sjukförsäkring politik som inte se på individen. Vid ett bestämt datum är du plötslig frisk! Hör själv hur absurd det är?

  4. Hej,
    Ewa 3:e gången gilt? Låt detta står kvar
    vågar dementera detta istället.
    Nu är min kommentar borttaget 2 gånger jag lämnar den igen med följande text:
    Detta kommentar lämnade jag 12 maj men
    moderaten Ewa Thalén Finné (M) tyckte inte
    om det och tog bort mitt svart 15maj. Det är
    ganska vanlig hos moderater som har blogg att
    de ta bort alla kommentar som debatter deras
    politik. Axen är en sån. Vad händer med politik
    när moderater censorerar alla som inte tycker
    som de? Ewa jag utmannar dig att våga ta denna
    diskussion. Vad har vi demokrati till annars???

    Piskan är Moderaternas bästa värktyg!
    Jag vill byta ut denna regering till en där man sätter människor i centrum.
    Hade ”nya” moderaterna verkligen varit intresserad av att hjälpa sjuka och skadad hade man sett till att rehabilitera sjuka innan man utförsäkrade de. Enligt handläggare på arbetsförmedligen har 82% av de utförsäkrade behov av riktig rehab som inte arbetsförmedlingen kan erbjuda.

    Ni har valt att göra sjuka arbetslös. Ni kallar sjukförsäkringar ett bidrag. Ni har en väldig konstig syn på de gemensamma försäkringar som vi alla som jobbar i sverige har bidraget till. Många sjuka och skadad klara inte av att leva längre med denna hårda inhuman sjukförsäkring politik som inte se på individen. Vid ett bestämt datum är du plötslig frisk! Hör själv hur absurd det är?

    • Hej Kerri!

      Du får ursäkta att jag inte svarade på din första eller övriga kommentarer, jag var bortrest och hade ingen datauppkopplingsmöjlighet, vilket jag trodde att jag skulle ha.

      Jag släpper fram i princip alla kommentarer. Det tycker jag är det minsta jag kan göra.

      Självklart finns det olika perspektiv om vad som är bra och vad som är dåligt. Min utgångspunkt är det jag skrev, det kan säkert tolkas på olika sätt, men jag anser att det måste gå att finna system där man faktiskt kan komma tillbaka. Att man ska kunna arbeta så mycket som man kan, vilket kan vara någon timme i veckan eller fulltid, det kan vara i ett helt nytt arbete eller i ens gamla, det beror självklart på varje individs förutsättningar.

      • Först vill jag tacka dig för att du inte tog bort min kommentar!
        För det andra för att du försöka svara..

        Jag har ingen invändning mot ditt svar. För alla som kan är det underbart att få jobba med folk och vara i ett sammanhäng.

        Men tyvärr valde dina kolleger och regeringen att göra ett ofullständig hafsverk som har lett till att jätte många sjuka och skadad har farit illa på vägen. Hitintills har 133 personer av 17 tusan kunnat hitta ett nytt arbete vilket jag tycker är fantastisk just för de.

        Låt mig kort berätta hur det hitintills har gått för mig. Skadad mig på jobbet blev utförsäkrad och samtidig bröt jag knäet. Tvingas ligga 8 av 12 veckor med benen uppe luften med risk för permanent skada hela livet om jag trampa fel. Trots detta blev jag utförsäkrad och fattigare varje dag. Stress och fattigdom är inga bra förutsättningar för läkning. Jag fick helt enkelt leva av min sambo. Så småningom kunde jag åka i rullstol till arbetsförmedling. Första frågan var, vad gör du här? Hela ALI slutade med att jag träffade en AF handläggare 2 gånger. Sista gånger menar han och AF experter att jag ev kan arbete 50%. Vilket jag redan gjorde innan utförsäkring och knäbröt. Visst jag är med i A-kassan sedan 25 år men någon pengar därifrån har jag inte sett. Pga utförsäkring har jag blivit av med alla avtals försäkring också.

        Tack vara bra hjälp av sjukgymnast kunde jag börja arbeta igen 50% den 15 mars. Egentligen har jag inte under denna tiden klarat 50% men jag har en bra arbetsgivare och semesterdagar som jag kan ta ut när det inte går.

        Trots AF och deras experter efter tagit del av mina läkarutlåtande kommit fram till att jag har 50% arbetsoförmåga har jag inte fått skriftlig från FK att jag få sjukpenning. Sjukersättning har jag fått avslag på ansökan om 50% vilket betyder att jag få överklaga i flera årstid hos förvältningsdomstolen och sedan kammarrätten. Denna tid och energi behöver jag egentligen till att klara jobba 50% och blir så frisk det går.
        Tyvärr får man ingen stöd när jag som är skadad skall överklaga i olika rättsinstanser. Meningen är att forsäkringskassan ska hjälpa mig? Samman myndighet som inte lyssnar på den försäkringsmedicinska utredningen som de själv har beställt och betalat för. Sophiahemmets expert kom fram till samma som mina läkare experter att jag har 50% arbetsförmåga oavsett jobb och stöd. (dvs samma som AF)

        Sedan okt när jag först blev informerad av FK att jag skulle bli utförsäkrad fram till nu har jag levd i ovisshet. Värken FK eller AF har kunnat svar på frågor som har kommit upp under denna tid huvudsakligen pga hastighet som regering vald att genomföra försämringar i sjukförsäkringar.

        Vad jag inte förstår är varför regering vald att utförsäkra så många som inte är/var färdig behandlad. Det är mycket bättre att se till att sjuka och skadad för den medicinsk behandling och medicinsk rehabilitering innan man utförsäkrar eller som ni kallar det ”omförsäka” sjuka och skadad. Det hade blivit en mer human och jag tror att flertal har kunnat koncentera sig på att bli friskare!

        Många av de 17 tusan som blev utförsäkrad är kvar hos AF inte för att de har blivit friskare men för att regering har gjort hårdare regelverk gällande sjukskrivningen.

        Jag tänker nu mest på de övriga 30-40 tusan som kommer att bli utförsäkrad 2010-2011. Det är inte för sent för de. Hjälp de medan de har sjukförsäkring så att alla kan bli så bra som möjligt. Tyvärr tror jag inte ni har mod att erkänna att det har slagit fel. Om ni inte ändra denna kalla och inhuman politik kommer ni att förlora valet till hösten.

    • Så det kanske är dags för en ursäkt nu, KC. Efter att ha spytt ogenomtänkt galla kommer du nu krypandes till korset och lägger ann en mer ödmjuk ton. Men någon ursäkt för ditt härjande här tidigare, och på ert forum, ser jag inte.

  5. Hej Jonna.
    Jag är väldigt tacksam att någon spydde galla över dig på Resurs sida.Pågrund av att du inte godkände hennes kommentar.Annars hade jag inte hittat din sida.
    Om man läser det du skriver så förstår man att det kommer bli väldigt bra med dessa nödvändiga förändringar i systemet
    MVH En som kan jobba halvtid nu/ Lena

  6. Hej Ewa
    Jag är väldigt tacksam att någon spydde galla över dig på Resurs sida.Pågrund av att du inte godkände hennes kommentar.Annars hade jag inte hittat din sida.
    Om man läser det du skriver så förstår man att det kommer bli väldigt bra med dessa nödvändiga förändringar i systemet
    MVH En som kan jobba halvtid nu/ Lena

  7. Alltså, ni som nu skriver kommentarer inom ramen för envägskommunikation kan ju knappast förvänta er att man ska lyssna.

    Jag tycker det är stort av Ewa att godkänna era knappt genomtänkta kommentarer.

    Ett tips är att köra era kommentarer genom ett stavningsprogram – för nu verkar ni totalt oseriösa och ger ju snarare luft under vingarna för dem som hävdar att vänsterns sympatisörer inte har kunskaper.

    Exempelvis tjänar en riksdagsledamot inte 160 000 i månaden. Tror inte ens statsministern tjänar så mycket.

    Så, skärp till er om ni vill bli tagna på allvar. Just nu skämmer ni bara ut er.

  8. Återigen, till er totalt onyanserade gnäll-kritiker utan någon som helst kunskap som gillar personpåhopp och utskällningar:

    Istället för att själva påvisa er uppenbara okunskap vore det ju intressant om ni åtminstone kunde få fram en endaste liten siffra på vad som är fel.

    Kom igen – bara en.

    För principerna är vi ju helt klart inte överens om, eller rättare sagt: Ni tror inte på vad Alliansen säger. Skramla fram siffror!

  9. För övrigt tjänar en riksdagsledamot drygt 50 000 i månaden, vilket är mycket även om man inkluderar att deras privatliv är utlämnat till journalisterna, de jobbar utanför hemorten tre-fem dagar i veckan samt att uppgifterna kräver arbete även helger och sena kvällar.

  10. Du har precis som Husmark Persson FEL:

    tidsbegränsad sjukersättning
    VAR INTE SAKLIG GRUND FÖR UPPSÄGNING!

    jag har haft det länge och hela tiden haft min anställning kvar

    jag kunde i mina friska perioder
    gå dtrekt tillbaka till mitt arbete

    och det var inte alls 140 som fick förtidspension per dag;
    förtidspension = ICKE tidsbegränsad sjukersättning
    RESURS har siffror som visar att det var ca 59 st…

  11. Vill bara säga att kom ihåg vad du här skrev Ewa TF, den dagen hela den här sanningen om utrotningen kommer fram i sin helhet.
    Vi sparar allt (som vi hittar) för att kunna stoppa under näsan på er när den dagen kommer.
    Jag hoppas innerligt att det blir senast i sept när det nu inte går att få tyst på er innan dess.
    Sent ska syndaren vakna tyvärr. När det finns pengar med i bilden kan vissa fullständigt gå över lik för att få ta del av dem.

  12. Censur av bloggar ska vänsterclownerna bara tala mycket mycket tyst om. Den här skämtbloggen tex – http://utforsakrad.blogspot.com/ – censurerar och raderar inlägg hela tiden. Bara ryggdunkarna släpps igenom.

  13. Och här kommer återigen en kommentar, vad jag nu har på fötterna vad gäller fakta hänger mer i hop med vad som faktiskt ÄR mångas verklighet idag.

    Jag är nyfiken på hur du ställer dig inför det faktum att människor ”sjukförklaras” även på Af, inte anses klara av att arbeta alltså, samtidigt som fk påstår att det inte är fallet? Jag är i startgroparna av min sk rehabilitering, börjar nu på måndag, men har redan haft mitt överlämningsmöte. Det är bråda tider, sommarsemestrar väntar och även om jag tillsammans med min kallelse fick en ansökan om förlängd sjukpenning, på alldeles eget initiativ av min handläggare på fk då det helt klart framkom att jag INTE var i skick att startas upp i verksamhet, så rullar allt på.

    Finns ingen logik, ingen rim och ingen reson i det här, INGEN stängdes ute från arbetsmarknaden förut, jag har arbetstränat i ett flertal omgångar under min sjukersättning. Möjligheten att få komma ut har funnits även om borgarna helt förtränger det nuförtiden.

    Nu däremot så får jag avbryta nästan ett års arbetsträning, på min fasta tjänst, för att ”matchas mot övriga arbetsmarknaden”… Just ja, jag hade visst avbrutit träningen lite tidigare då jag i vild PANIK bad om medicinbyten för att höja chansen att öka timmarna på min arbetsplats.. Att det då resulterade i en fysisk kollaps är väl mindre intressant gissar jag, nu får jag ju höra att jag ska ”få” arbetsträna via Af. Var då kan man ju alltid fråga sig, och givetvis ska jag tillbaka till samma ställe jag har varit innan… bara med en icke garanterad överlevnadsbar ”inkomst”.

    Ökad press ger inte förbättrad hälsa, avsaknad av socialförsäkring ökar inte min kramptröskel, vi talar verkligheten för MÅNGA och jag det är med sorg i hjärtat, och en jävla massa ilska, jag gång på gång läser hur ni i Alliansen väljer att tolka VÅR verklighet. Det saknas rakt inte människor att fråga ut, det handlar inte om ett gäng bråkstakar som vill ligga i sin säng (?!) och det är inte bidragsfuskare som vi är, vi är människor MED läkardiagnoser, med erfarenhet av våra egna kroppar och krämpor. Helt plötsligt så har hälsoaspekten bara kastats hejvilt överbord och kvar blev ett gäng krassa politiker som styr och ställer som ni vill.

    Gör om, gör rätt! Samma satsning på rehab UTAN att kasta ut oss först, eller nu skrev jag väl fel, vet inte vad ni menar med rehabilitering ens då det fortfarande finns människor som inte har haft mer än ett par, tre möten under sin 3-månaders period. Varför? Jo, för att deras hälsa inte har tillåtit mer… För oavsett vad ni har beslutat och genomfört så finns grundproblematiken kvar… ohälsan är kvar, bara omdöpt till arbetslöshet.

  14. Dden som förskönar detta fjasko som moderaterna gjort mot de sjuka vet inte vad det i verkligheten är att vara sjuk o inte kunna ha ett arbete då hela ens liv är raserat av värk dygnets alla timmnar ,att aldrig få sova o bli utvilad ,där axlar armar nacke ,kroppens alla muskler skriker av smärta .arbetskapaciteten är säkert olika hos olika personer o de som orkar vissa % i arbete är inte säkert en annan person klarar det,vi är ju olika individer med olika smärtgräns .att Reinfeldt bestämmer att utförsäkra dessa sjuklingar är ett jävla inhumant sätt att behandla de redan lidande människorna ,att frånta den lilla sjukersättning o säga TA DIN SÄNG OCH GÅ .att reinfeldt lider av storhetsvansinne det har vi märkt ,men finns det en rättvisa här på jorden så kommer vi att bli sedda o hörda o få vår rätt att vara sjuka utan inblandning av borgare utan empati för de svaga i samhället ,så som det är nu kan vi inte ha det i sverige .

  15. Jo en fråga Ewa:

    Exakt HUR MÅNGA av de 15000 personer som utförsäkrats HAR STARTAT EGET FÖRETAG?


Kommentera

Kategorier

