Skrivet av: Ewa Thalén Finné | april 14, 2010

Seminarium med Scouterna!

I dag har Riksdagens scoutnätverk där jag är ordförande tillsammans med scouterna genomfört ett seminarium med rubriken ”Unga med funktionshinder – rätten till en bra fritid och ett bra liv”.

Vi fick många mycket bra föredrag om olika verksamheter – jag blir imponerad över arbetet som pågår ”där ute”. Några av föredragshållarna var Grunden i Göteborg, FUB i Strängnäs, Scouternas Folkhögskola Kjesäter och ett samarbetsprojekt mellan Habiliteringen och Uppsala landsting.

Därefter ett kort grupparbete om några frågställningar om hur man kan stärka dem med olika funktionshinder.

Utifrån min utgångspunkt kan jag konstatera att det viktigaste vi har att genomföra är möten.  Alla människor har fördomar och dessa måste vi arbeta med. I grunden är vi rädda för det som är annorlunda! Får man fråga om om man inte förstår, får man fråga om handikappen, får man hjälpa till… När vi själva som personer vågar fråga, undra, ta till oss och framför allt inse att skillnaden är mycket mindre än olikheten då har vi kommit en lång bit.

Jag upplever att eftermiddagen var lysande och jag har med mig både tankar och idéer om förändringar som förhoppningsvis leder till förbättringar.

Tack alla ni som deltog!

Kommentera

Kategorier

