Skrivet av: Ewa Thalén Finné | mars 17, 2010

Stranderosion – riksdagsseminarium

I dag har jag och min socialdemokratiska kollega Göran S Persson från Simrishamn genomfört ett seminarium om åtgärder mot stranderosion, ett stort problem i Skåne och i hela Sverige.

På seminariet deltog i panel representaner från Statens Geotekniska Institut, Erosionsskadecentrum, Ystad Kommun, LTH, Bio Marine, Naturvårdsverket, och Miljödepartementet. I övrigt deltog Länsstyrelsen i Skåne, KTH, Simrishamns kommun och Velling kommun. Därutöver var vi riksdagsledamöter från Moderaterna, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Folkpartiet.

Vi fick mycket bra presentationer av frågan utifrån olika perspektiv, både nationellt, lokalt (Ystad) och om olika tekniker för att rädda våra kuster och vilken inverkan detta kan få på det marina livet.

Det resulterade i att jag ska ha ett möte med representanter från Miljödepartementet och Näringsdepartementet om några veckor. Detta möte hoppas jag kommer att föra frågan framåt.

Frågan om stranderosion har diskuterats under en längre tid – i Ystad sedan mitten av 1900-talet. Ystad hade faktiskt redan 1983 ett seminarium om klimatförändringar och erosion. Det finns flera frågor att fundera runt när denna fråga lyfts fram. Det ena gäller om vi stillasittande ska ”se på” när havet tar delar av landet, den andra gäller den helt motsatta frågan, ska vi bestämma var strandlinjen går och fylla ut allt eftersom havet tar.

Det som har förvånat mig är hur regelverken vi har skapar ”moment 22” och nästan motverkar varandra. I Ystad har man enligt domslut i Miljödomstolen fått krav på att fyll ut stranden med ny sand. Å andra sidan, för att inte ta sand på land, vill man ta sand från havet (återföra den som sköljts ut). Denna sand ligger ute på statlig mark vilket då innebär att det krävs en annan prövning än den miljöprövning som redan skett. Denna prövning ska ske enligt en kontinentalsockelförordningen. Två gånger har Ystad ansökt enligt denna förordning hos regeringen 2003 och 2007, och fått nej bägge gångerna, inte i sak utan för att ansökningarna inte ansetts tillräckligt genomarbetade – fast de dög i Miljödomstolen. Med anledning av detta har vi Skånska moderata riksdagsledamöter motionerat i frågan.

För att bland annat reda ut dessa frågor ser jag mycket fram emot de möten som ska komma till stånd i April. För en lösning måste till. I Sverige måste vi vara lika duktiga på dessa frågor som man är i många andra länder – för tillfället blir vi omsprungna. Det är stora värden som står på spel, enligt SGI över 255 miljarder kronor.

Jag kommer att fortsätta att rapportera i hur det går med frågan när jag haft mina möten med departementen. Just nu känner jag vissa förhoppningar!

Vill du ytterligare artiklar från Ystads Allehanda finns de här!

Kommentera

Kategorier

