Skrivet av: Ewa Thalén Finné | januari 25, 2010

Sänk skatten på pension!

Till skillnad från hur det brukar låta, är det intressant att nu för tiden kräver i princip alla sänkt skatt på pensioner – sänkt skatt är ju inte alltid något som brukar framhållas. För min del uppskattar jag därför när många kräver sänkt skatt.

Moderaterna vill fortsätta sänka skatten för pensionärer och har tidigare förslagit detta varje år mellan 1974 och 2004. Vi vill i framtiden även fortsätta att förbättra välfärdstjänsterna. Sverige har en åldrande befolkning och allt färre ska försörja allt fler, därför behövs alla som kan och vill jobba på arbetsmarknaden. Det kräver fler jobb.

 Hela samhället drabbas nu av den värsta internationella lågkonjunkturen sedan depressionen på 1930-talet. För att lindra för pensionärerna har Alliansregeringen vid två tillfällen sänkt skatten på pension med totalt 6 miljarder kronor, riktat till de med lägst pensioner. Detta är de första skattesänkningarna för pensionärer sedan den förra borgerliga regeringen för snart16 år sedan.

 Alliansregeringens politik för äldre bör ses i sin helhet. 17 miljarder till kommunerna för att stärka upp bland annat äldreomsorgen, en miljard i riktad satsning till äldre och sänkt skatt för pensionärer är några av våra satsningar. För den som är över 65 år och väljer att jobba finns dessutom ett extra högt jobbskatteavdrag.

 Pensionssystemet bygger på en bred politisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna och de fyra borgerliga partierna som beslutades 1994 och 1998. Systemet är självständigt och pensionsnivåerna bestäms inte av politiker. Istället ska pensionerna spegla samhällsutvecklingen i stort, och när våra exportmarknader drar i nödbromsen, många förlorar jobbet och finansmarknaderna havererar får det konsekvenser för hela samhället. Även för pensionärerna.

 Grunden är att pensioner i huvudsak betalas genom att människor jobbar och att deras arbetsgivare därmed betalar in pensionsavgifter. När färre jobbar blir det därför färre inbetalningar och mindre pengar att fördela. Fördelen är att systemet klarar stora påfrestningar och inte bygger upp stora underskott, vilket det förra systemet gjorde. Om detta råder det politisk enighet.

 Nu handlar debatten om varför skatten på pension är högre än för arbetsinkomster, d.v.s varför inte även pension omfattas av jobbskatteavdraget. Precis som tidigare nämnts har inte skatten höjts för pensionärer, tvärtom. Vidare är jobbskatteavdraget inget unikt för Sverige, liknande skattelättnader finns i de flesta industriländer och skälen är många och verkligheten krass. Ett permanent utanförskap som blivit högre efter varje lågkonjunktur sedan 1970-talet i kombination med en allt äldre befolkning ställer Sverige inför stora utmaningar. Utan fler jobb i nästa högkonjunktur står vi inför framtida nedskärningar i välfärden och ännu lägre pensioner.

 Det finns forskning som visar på att jobbskatteavdrag leder till varaktigt högre sysselsättning samtidigt som konsumtionen stärks. När det lönar sig mer att arbeta då ökar också sysselsättningen på lång sikt. I den mörkaste av lågkonjunkturer krävs därför att vi inte bara satsar för stunden utan också tänker på framtiden.

Responses

  1. Sluta med dina dumma propaganda! Det stämmer inte alls.
    Svara istället på frågorna jag ställde till dig för en vecka sen. Har du frågat vidare Borg eller Reinfeldt??????
    Du vet inte vad du snackar om!
    Arbeta, arbeta…..vem vill anställa en 70 åring pensionär??? Kan du tala om och SVARA på frågan ??? Nej kan du inte!
    Många är trötta på dina vattniga kommentarer.
    Ni har tyvärr redan förlorat valet, och ni har verkligen bra jobbat för det!
    Att stjäla pengar från pensionärerna som ni gör kommer att resultera med en anmälan till Europa Domstol, och hela Europa måste veta vad Sverige är för någonting idag! En stor lögn med dagens politik. Väntar att hela Brussells få reda på det och skratta åt propagandan ni marknadsför inom EU

  2. Hahaha jag måste börja följa detta.

    Ickeblind, du är medveten om att Ewa är riksdagsledamot? Förmodligen har hon ganska bra koll på vad hon skriver om, och av döma av det du skriver saknar du en del kunskaper.

    1. Jag har inte tröttnat på Ewas kommentarer, så håll den typen av åsikter för dig själv.

    2. INTE EN KRONA HAR STULITS FRÅN PENSIONÄRERNA av denna Allians. INTE EN. Du förväxlar ju saker, sänkt skatt för en grupp innebär inte höjd för en annan. Men så har faktiskt också pensionärerna fått sänkt skatt Punkt.

    3. Vart i texten skriver Ewa att 70-åringar ska jobba? Var? Nä just det, hon gör inte det. Däremot har har Sverige stora problem med hög arbetslöshet och på sikt blir det fler äldre och då måste fler jobba, men vi kan ju börja med att se till att de som är i arbetsför ålder får jobb.

    4. Apropå EU. Sverige har lägst budgetunderskott i EU, Sverige kommer kanske redan nästa år ha överskott, Sverige kommer snabbast att få tillväxt av EU-länderna. Övriga Europa är avundsjuka på Sverige, men i Sverige är vi mest avundsjuka på varandra. ”Mer bidrag till mig, ska de ha sänkt skatt för att de råkar ha jobb så ska jag ha höjda bidrag. Skulle de råka bli arbetslösa ska jag fortfarande ha lika hög pension.”

    5. Du kallar dig ”ickeblind”, i mina ögon är det i detta sammanhang självaste definitionen på ironi.

  3. …och en sak till ”icke”blind, har du besökt http://www.pensionssystemet.se än som jag sa till att göra?

  4. Du drömmer i din propaganda! Rött eller blått är samma lögner!
    Om ni är så stolta över den lägsta budget underskott som du skryter om, varför har ni inte öppet berättat för hela EU att flera milliarder fråntogs från ATP fonden för att fylla statskassan. Prata om vackra finanser! Dessutom är ni tysta och vågar inte berätta i Brussells vad ni har gjort med pensionssänkning. Ni lurar mig med 6192:-SEK per år, och det är stöld! Är det det som du kallar skattesänkning? eller är du dum??
    Du behöver verkligen att läsa boken Det blinda Sverige, även om det svider att konstatera att ni är manipulerade och nedtryckta och fortfarande i moderna tider lever enligt boken!
    Kanske du kan inte läsa och det skulle inte förvåna mig!
    Du är nog bästa att lyssna på propaganda.

  5. I bland när man arbetar med politik kan man bli uppriktigt ledsen. Det är när man utsätts för påhopp som är riktigt låga. Det har jag i ett par av dessa kommentarer fått. Jag kan läsa och jag kan konstatera att emellanåt kan debattnivåer blir riktigt låga.
    När det gäller pensionssystemet kan jag rekommendera att man går in på http://www.minpension.se, eller på http://www.pensionssystemet.se.
    Jag kan också konstatera att skatten för pensionärer i kolumn 2 är sänkt med 6 miljarder kronor på två år. Framför allt är det dem med de lägsta pensionerna som blivit tillgodosedda med dessa sänkningar. Som exempel kan jag ta skattetabell 32 och inkomst på 13 496 kr. 2009 blev då skatteavdraget 3448 kr, 2010 3264 kr, det är en sänkning – kanske inte tillräckligt stor, men med det räkningen jag kan är det ett lägre belopp. Tilläggas kan att jag som moderat gärna sänker skatter – och i grunden uppskattar jag när pensionärer nu vill ha sänkt skatt!

  6. @ blind

    Mogen debattnivå, du har uppenbarligen inte läst på som jag sa till dig så det där med läskunskaper… Oavsett.

    Eftersom hela statsbudgeten är ganska transparent så har andra länder, om dom nu skulle vilja, förmodligen alla möjligheter att kika närmare på vad som hänt och händer.

    Pensionspengarna som togs från pensionsfonderna var för övrigt på grund av att man inte längre inkluderade förtidspensionärer i systemet, med andra ord tog staten över det. Så det där med stöld. Alltså, det är ju larvigt.

    Också larvigt att anklaga folk för att ljuga om allt du kan prestera i ”bevis” är tom retorik.

  7. Sänk gärna skatten på pension om systemet klarar att generera finaqnsieringen på sikt. Men sänk inte skatten för att få kortsiktiga popularitetspoäng.
    Jag är en ganska vanlig pensionär (fyrtiotalist dock), som har haft medelinkomster under mina verksamma yrkesår. Jag blev förvånad över att min ekonomi som pensionär var så bekymmerslös, att det fanns utrymme både till det lilla extra, och till ett rejält sparande. Jag ser hur den yngre generationen sliter för att få ihop sin tid och ekonomi, och undrar om inte fortsatta skattelättnader för dom borde gå före skattelättnader för mig. Jag har ju trots allt inga karensdagar, inga utlägg för resor till och från arbetet, eller andra arbetsrelaterade merkostnader.

    • För Alliansen är stabila statsfinanser en första förutsättning för samtliga åtgärder som genomförs. Regeringen prognostiserar att statens finanser kommer att klara det politiskt satta målet om 1 % överskott över en konjunkturcykel.
      I övrigt är det roligt att höra om någon som tycker att ekonomin känns bekymmerslös. Fortsatt lycka till!


Kommentera

Kategorier

