Skrivet av: Ewa Thalén Finné | januari 24, 2010

Jämställdhet – det kan vara läskigt!

Vissa förslag och debattinlägg får en stor andel av, framför allt, borgerligheten att gå igång.

 Denna gång har vår partisekreterare Per Schlingmann dryftat sig till att i en intervju i Veckans Affärer ha synpunkter om kvinnor i bolagsstyrelser och att antalet borde öka. Om inte förbättring sker till 2014 får Moderaterna överväga kvotering till bolagsstyrelserna så som man gjort i Norge. Enligt den information jag har hört med ett bra resultat, både utifrån andelen kvinnor i styrelserna och att företagen går bra.

 Utifrån borgerliga ledarsidor, många borgerliga politiker och debattörer får borgerligheten inte ens tänka tanken – kvotering är helt tabu.

 Motiven är fler, kvotering är vänster, kvotering är ett hot mot individen, kvotering är ett ingrepp i äganderätten, kvotering strider mot tanken att den mest kompetenta blir utsedd. Kvinnor som finns på högre poster om kvotering finns, kommer att känna att de inte fick posten på grund av sin kompetens. Förmodligen finns det fler argument som jag nu i skrivande ögonblick inte kan erinra mig.

 Självklart kan det finnas delar av argumenten som är helt adekvata. För visst är det ett visst ingrepp i äganderätten om man via lagstiftning reglerar hur en styrelse ser ut. Men å andra sidan har vi andra lagregleringar om hur man får driva sina företag – så vissa ingrepp finns redan i dagsläget, frågan är väl egentligen var gränslinjen går för vad som är okay. Om sedan kommer in på begreppet kompetens blir det alltid svårare. För visst ska man utse den mest kompetenta och mest lämpliga till olika poster – frågan är emellertid alltid hur man värderar kompetens. Formell kompetens är förhållandevis lättmätt, men all informell kompetens som värderas är alltid svårare.

 För att nu inte göra detta inlägg allt för långt kan jag för min egen del konstatera att antalet kvinnor i bolagsstyrelser inte är den mest prioriterade frågan för min del när det gäller jämställdhet. För min del handlar det istället om varje individs möjlighet att komma till sin rätt. För i min värld måste det bli självklart att jag som individ blir bemött för den jag är, vare sig jag är pojke, flicka, kvinna eller man. Så är det inte idag. Varje dag förväntas pojkar vara på ett sätt och flickor på ett annat. Ta bara klyschan att flickor gråter och pojkar blir arga. Jämställdhet för mig är inte att flickor ska leka med bilar och pojkar med dockor. Jämställdhet för mig är när de flickor som vill leka med bilar får göra det utan höjda ögonbryn, och de pojkar som vill leka med dockor får göra det, utan att någon undrar. Dit har vi fortfarande 2010 en bit. En viktig del i jämställdhetsarbetet måste börja i förskolan och skolan – därför skulle jag vilja ha en jämställdhetsmärkning för just dessa enheter.

 Slutligen har jag ingen synpunkt på de val som vi som individer gör – det är upp till varje människa. Men jag blir irriterad när människor bemöts fördomsfullt för att de har gjort ett ovanligt val.

Responses

  1. Alla liberala människor resonerar väl som du. Men när det kokare ner till konkreta lagförslag – var står du? Kvotera – ja eller nej?

    • Formell kvotering genom lagstiftning tycker jag är fel väg att gå.

      Däremot är det viktigt att diskutera frågan om vilka som innehar ledande ställningar, framför allt är frågan om kompetens mycket intressant och om var man ”hittar” dem man tillsätter.

      Därutöver anser jag att innan vi inom den politiska sfären klara av att genomföra en någorlunda jämn könsfördelning (betyder inte i min värld 50/50) inom områden där vi är med och fattar beslut, statliga och kommunala uppdrag, statliga och kommunala bolag etc., ska vi vara försiktiga med att pådyvla andra det vi inte själva klarar av.


Kommentera

Kategorier

