Skrivet av: Ewa Thalén Finné | september 3, 2009

Förbifart Stockholm nödvändigt

Tänk att huvudstaden äntligen ska få en förbifart, en fråga som diskuterats hur länge som helst. Grattis Stockholm och alla som bara ska passera förbi!

Att någon kan vara emot detta är över mitt förstånd, men det är klart om man alltid är emot bilar och vägtrafik som miljöpartiet är, är det kanske ett naturligt tillstånd. Dessutom kan jag konstatera att Karin Svensson-Schmidt miljöpartiets talesperson inte bor i Stockholm utan i Skåne där vi har en helt annan framkomlighet – just för att vi har förbifarter, då kan det ju vara extra lätt att vara emot.

I min värld måste det alltid vara bättre med god framkomlighet än med dålig och i Stockholm har den väl ”alltid” varit dålig. Att stå i bilköer skapar sämre  luftkvaliteten än att kunna köra utan kö.

Så när den äntligen blir färdig (vilket i sig kommer att ta massor av år) och jag ska norr ut på E 4:an kommer jag slippa åka inom staden – bra för mig, men framför allt bra för alla som bor där – som slipper min bil.

Här finns Vägverkets frågor och svar om förbifarten:

http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Stockholms-lan/Forbifart-Stockholm/Fragor-och-svar/

Responses

  1. Men det kanske är lite mycket att satsa 30 miljarder på 200 bilar per dygn? Det är ju antalet som faktiskt ska igenom Stockholm län. Nästan alla rör sig bara inom länet. För dem kommer inte framkomligheten att öka. Allt enligt Vägverkets egna prognoser.

  2. Theodor, så här skriver Vägverket i sina frågor och svar om förbifarten:

    ”Hur stor blir den egentliga ”förbifartstrafiken”?

    Det beror på hur man definierar förbifartstrafik. Om man menar trafik som har sin start- och målpunkt utanför regionen så är denna trafik ca 2 procent av den totala trafiken. Om man däremot tittar på den trafik som går mellan de norra och södra förortsområdena så är denna trafikandel ca 80 procent. ”

    Vi kan alltså lugnt anta att det rör sig om betydligt mer än 200 bilar per dygn, och allteftersom denna region växer lär knappast behovet minska.

    Jag hoppas självklart även på fortsatta satsningar i min egen hemregion, Skåne, som också är i behov av fler investeringar.


Kommentera

Kategorier

