Skrivet av: Ewa Thalén Finné | augusti 11, 2009

SAAB i limbo?

Idag träffade Koenigsegg representanter för Alliansregeringen för att diskutera SAAB:s framtid. Jag har ju följt hela den här processen, och det av flera skäl. För det första är SAAB Automobile en stor arbetsgivare som har ett högt förädlingsvärde på sina produkter, för det andra är regeringens hantering av företagets framtid prejudicerande för andra företag i nöd.

Hittills har man skött sig väl. Genom tuffa krav på ett starkt och tydligt ägande har biltillverkaren kunnat ta några steg mot oberoende och en framtid på egna ben – utan att svenska skattepengar behövts plöjas in. Företaget verkar också ha tagit sitt ansvar med realistiska framtidsplaner och målsättningar. Samtidigt är det spännande att se hur framtiden med Koenigsegg kommer att te sig, förhoppningsvis med mer av entreprenörsanda och flexibilitet samt produkter som matchar alltmer miljömedvetna bilägare.

Tyvärr kan det ju uppfattas lite alarmerande att de blivande ägarna inte riktigt har kommit överens, om man nu tolkar avhoppet så. Vi får hoppas att mötet med regeringen är produktivt och man kan hitta en bra lösning.

Vi får också hoppas att regeringen inte ger efter och kastar skattebetalarnas surt förvärvade pengar efter företag som inte är trovärdiga. Trovärdighet först, eventuella pengar sen måste vara ledorden.

Annonser

Responses

  1. OM Koenigsegg & Co verkligen hade haft muskler och kunskap, hade de då behövt bevisa det?

    Problemet är att hela affären stinker. Så mer öppenhet och korten på bordet hade varit klädsamt om vi skattebetalare skall gå in och garantera ett lån som Koenigsegg & Co BORDE kunnat klara sig undan om de haft de muskler de säger sig ha….

  2. Instämmer i din skepsis mot att använda skattepengarna till att finansiera företag som inte lyckats vända en långvarig kris. Vi får avvakta och se vad resultatet är, men det vore på flera sätt en förlust för Sverige att tappa SAAB.

    Industrin har ju annars just nu inte någon brist på omstruktstruktureringsbehov, så om staten kan underlätta en sådan process kan hela samhället gynnas på sikt. Men det ska ske med hela Sverige för ögonen.

  3. Problemet är att Sverige tappade Saab för 20 år sedan. Saab är inte ens med Koenigsegg ett svenskt företag, snarare ett blandat utländskt företag.

    Sverige tjänar inte på att hålla Saab under armarna. Hade den tilltänkta köparen varit Fiat, så hade saken kanske kommit i annat läge eftersom Fiat har de avtal som behövs för att få nya tekniken på plats och även nya modeller med ny teknik som skulle kunna byggas i Trollhättan. För att inte tala om att en av deras chefer numera, efter ett antal år sommartid, pratar mycket bra svenska.

  4. Jag har tidigare skrivit om detta, att stöd till SAAB i praktiken skulle bli stöd till Detroit. Däremot går det inte att förneka att jobb står på spel, varav många högt kvalificerade. Istället för en hård landning är det bra om man kan få en mjuk och ha tid att skapa och/eller bygga ut nya sektorer. Som sagt råder det ingen brist på omstruktureringstryck i näringslivet.

  5. Jobben står INTE på spel mer nu än de gjort under hela resans gång. Det går inte att uppehålla arbetsplatser där verksamheten inte som minst genererar break even.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: