Skrivet av: Ewa Thalén Finné | juni 11, 2009

Bästa boendekommun

Staffanstorp Jakriborg

Tidningen Fokus har idag presenterat sin rankning över bästa boendekommun.

Vinnare blev Danderyd, tvåa kom Vellinge och på tredje plats kom Täby. Grattis till er som bor där.

I övrigt på listans tio-i-topp kan jag konstatera att Lomma ligger på femte plats, Staffanstorp på sjunde plats och Lund på åttonde plats. Så bland tio goda boendekommuner finns det fyra i Skåne – klart är ju att Skåne är en god plats att leva i.

Extra roligt är ju att årets bästa klättrare på listan är Trelleborgs kommun, från en placering långt ner till mittenskiktet av Sveriges kommuner.

Som Staffanstorpsbo tycker jag att det är extra roligt med vår sjundeplats – den ger potential för att komma högre, vilket ju är en politisk utmaning, en rolig sådan, att arbeta med förbättringar är stimulerande. Självklart är ju att det vore roligt om vi låg ännu högre, men jag kan ju konstatera att det finns 283 kommuner som det är sämre att bo i. 

Visst alla rankningar som görs bygger på olika mer eller mindre subjektiva parametrar, men Fokus har ändå med 30 stycken, allt från skatt, företagsklimat, serveringstillstånd, personaltäthet, skolresultat, jämställdhetsindex och antalet självmord. Vissa parametrar mer lättstyrda för politiker än andra kan jag konstatera.   

Jag gillar rankningar, det skapar konkurrens mellan kommuner och det är nyttigt för utvecklingen. Dessutom måste jag tillstå att jag tycker Staffanstorp är en utmärkt plats att bo i, därför finner jag att det ligger mycket i resultatet.

Kommentera

Kategorier

