Skrivet av: Ewa Thalén Finné | april 2, 2009

Stranderosion: Svar från ministern

pict0109Igår fick jag svar på min skriftliga fråga om stranderosion. Frågan handlade om att ta reda på om regeringen tänker underlätta för kommuner som nu i många år drabbats av att havet äter upp skyddsvärd natur och egendom. Framförallt är detta ett stort problem i södra Sverige, men även på västkusten och på Gotland.

Tyvärr är jag och ministern ifråga, miljöminister Andreas Carlgren, inte helt överens om hur regelverken bör fungera. Carlgren konstaterar i sitt svar att regelverken nu ger möjlighet till en välbalanserad prövning, medan jag motsätter mig att det ska krävas dubbelprövning gentemot miljöbalken. Det borde räcka med ett godkännande från miljödomstolen, men så är inte fallet idag.

Istället kan tydligen Statens Naturvårdsverk genom remissyttranden överpröva domstolens bedömning, och som regeringens expertmyndighet på miljöfrågor lyssnar ministrarna noga på vad verket yttrar. Mitt förslag är att kontinentalsockellagstiftningen anpassas utifrån om tidigare prövning mot miljöbalken redan genomförts, i så fall ska inte ytterligare en bedömning behöva göras.

Mot bakgrund av ministerns svar är det bara att konstatera att det krävs mer arbete. Jag ser fram emot en fortsatt konstruktiv dialog med berörda ministrar, departement och myndigheter – det ligger ju trots allt i allas intresse att även Sverige kan hitta en framkomlig väg för att reparera skadeverkningarna. Stora värden står på spel.

Kommentera

Kategorier

