Skrivet av: Ewa Thalén Finné | mars 17, 2009

Screening mot prostatacancer

Som ordförande för delarbetsgruppen välfärd inom arbetsgruppen jämställdhet arbetade vi med mer jämställd vård. I det arbetet föreslog vi att män borde erbjudas screening mot prostatacancer. I samband med att rapporten offentliggjordes skrev SVD om just denna del.

Jag kan konstatera att utifrån senaste tidens diskussion och nya forskningsrapporter i ämnet känns det som vi kom med vårt förslag vid en tidpunkt när frågan verkligen är uppe till debatt.

Vår utgångspunkt är att vi tror att det kan rädda liv och lidande – det tycker vi är viktigt. Många av invändningarna som jag har hört gäller ”överbehandling” och att man skapar oro. Den sista delen tycker jag känns bakvänd. För då måste jag konstatera att även mammografi och cellprovstagning av livmodern skapar oro – men den oron övervägs av möjligheten att få vård i tid om det behövs – det tycker jag även män ska ha rätt till.

Responses

  1. Då jag fick prostatacancer konstaterad för tre år sedan var det en följd av en ren tillfällighet – en granne berättade att han skulle göra ett psa-prov eftersom han var uppe och urinerade på natten. Kors tänkte jag – vem i vår ålder (60+) är inte det och vad är det där med psa för någonting. Trots att jag är en ivrig läsare av dagstidningar mm och trots att jag följt debatten om screening av kvinnor vad gäller bröstcancer hos kvinnor hade jag då inte en aning om att det fanns ett enkelt blodprov som kunde ge en vink om prostatacancer. I mitt fall kan jag konstatera att den relativt tidiga upptäckten möjliggjorde en förhoppningsvis botande strålbehandling. Hade det dröjt några år till innan testning hade min cancer med stor sannolikhet varit spridd utanför prostatan och följaktligen obotbar. Vi känner idag till att en allmän screening kan ge onödiga behandlingar med förlorad livskvalite eftersom denna cancer växer långsamt och många dör med sin cancer och inte av den. Skall man då ha en allmän screening? Jag tycker att det finns en ganska självklart svar på frågan: varje man över 50 skall i samband med läkarundersökning eller på annat sätt informeras om möjligheten till psa-test med dess för – och nackdelar. Sedan är det upp till denna person att avgöra om testet skall utföras. Jag var på flera läkarundersökningar åren innan min cancer upptäcktes. Om någon vaken läkare frågat mig angående detta så skulle min cancer ha upptäckts flera år tidigare och chansen till bot varit betydligt större (min chans är ca 70%). Jag hade tur (grannen Rolf) – är det verkligen rimligt att man skall vara så beroende av slumpen för att få adekvat behandling?


Kommentera

Kategorier

