Skrivet av: Ewa Thalén Finné | februari 24, 2009

Den svaga kronan

Frågan om vi ska ha kvar vår svenska krona eller övergå till Euro har ju en gång avgjorts i en folkomröstning av svenska folket – tyvärr hörde jag till dem som förlorade i just den frågan, eftersom jag tillhörde ja-gänget. Jag ville inför Euro. För den delen vill jag det fortfarande.

Nu har ju vi politiska partier lovat att folkomröstningsresultatet ska följas och att inget kan ske i frågan innan en ny folkomröstning har genomförts. Om jag får tycka borde den komma under nästa mandatperiod, allra senast.

Frågan är vad som hänt om vi gått med, en hypotetisk fråga som i grunden inte har något svar. Vissa hävdar säkert att priset för att stå utanför Euron är högt, medan andra med säkerhet vet att vi har tjänat på att stå utanför.

För min del var inte ja:et till Euro i grunden ekonomiskt utan jag anser att det är en viktig symbol för Europeiska Union och det samarbetet vi har oss länder emellan, därutöver hade vi om vi inför Euron varit med och beslutat även i de frågor som rör ekonomin fullt ut.

Fast just nu med den svaga kronan hade Euron varit bra att ha, då hade vi troligtvis sätt sänkta matpriser, bensinpriset hade fortsatt vara på en lägre nivå och andra varor vi importerar hade blivit billigare. Bra för vanliga människor.

Klart är ju förvisso att en lågt värderad krona är bra för vår exportindustri, bland annat järnet och skogen, men jag är ändå för Euron.

Kommentera

Kategorier

