Skrivet av: Ewa Thalén Finné | februari 5, 2009

Kärnkraft!

I en debatt mellan Pappers och Naturskyddsföreningen i en av morgonsofforna härom morgonen hävdade Naturskyddsföreningen att i dagsläget använder vi ingen koldioxid främjande energi i Sverige och att effektiviseringar och fortsatt förnyelsebara energikällor kommer att vara fullt tillräckligt. Å andra sidan brukar diskussioner om elanvänding alltid handla om den sista KwH som används och då brukar man säga att det just är koleldad el som ger denna. Vilket då går stick i stäv med det påståendet som Naturskyddsföreningen gjorde i TV-soffan.

I mitt perspektiv är det sedan så att jag i framtiden ser el-bilar som en naturlig utveckling, detta medför ju naturligtvis ökad el-använding. Med det perspektivet är det självklart att vi fortsatt ska energieffektivisera vår nuvarande användning, självklart ska även förnyelsebara energikällor fortsatt byggas ut, men då el-användingen kommer att öka på bekostnad av bensin och diesel måste denna el komman någonstans i från.

Och eftersom jag tycker att det självklart är bättre att den sist använda el-timmen inte är kolbaserad utan är kärnkraftsbaserad är det rimligt att lagen om uppförande av nya reaktorer tas bort. Om det sedan i slutändan kommer att innebära nya reaktorer är inget jag kan bedöma, men politiskt tycker inte jag att sådana restriktioner ska finnas kvar.

El som görs av energikällor som inte späder på klimatförändringarna tycker jag vi ska främja.

Kommentera

Kategorier

