Skrivet av: Ewa Thalén Finné | november 27, 2008

Rädda oss från socialdemokraternas räddningspaket!

Mona Sahlin (s) presenterade idag ett så kallat ”räddningspaket” på SvD Brännpunkt. Om de äntligen har förstått vikten av en politik för arbete så välkomnar jag socialdemokraterna in i matchen. Tyvärr verkar det inte så. Istället är det mer av det gamla som gäller, det vill säga fler och högre bidrag. Jag förstår om det kan vara svårt att konkurrera med oss i att satsa på bland annat jobb, vår budget på 32 miljarder träder i kraft om drygt en månad.

Istället för bidrag lägger vi pengarna på fler jobb, infrastruktur, forskning och välfärd. Det tycker jag är att ta ansvar för Sverige i en svår situation. Jag och mina alliansvänner har sagt om och om igen, och nu säger jag det ännu en gång: Jobben betalar för välfärden och utan jobb blir det ingen välfärd.

Responses

  1. Vad menas med ”Istället för bidrag lägger vi pengarna på fler jobb”.
    Ska ni utöka offentlig sektor, eller handlar det om byggprojekt som ska komma igång om några år i nästa högkonjektur.

  2. Re: Aja Baja
    Jag tror bestämt att hon menar att alliansregeringen sänkt skatten på arbete så att de både lönar sig mer att jobba och att det är billigare att anställa. Men samtidigt har ju deras sänkning av arbetsgivaravgifterna sparat miljarder i den offentliga sektorn, så det är klart att indirekt öppnar det för ökade resurser att anställa där.


Kommentera

Kategorier

