Skrivet av: Ewa Thalén Finné | november 6, 2008

Att gifta sig…

Jag vill bevara äktenskapet, men självklart ska även samkönade par kunna ingå äktenskap. För mig är det viktigt med likabehandling.

Jag anser inte att äktenskapet mellan kvinna och man på något sätt förändras för att par som är av samma kön kan ingå äktenskap. Jag har även svårt att förstå vad som påverkas för det tvåkönade paret.

Min grundinställning är att vi ska följa utredningens (SOU 2007:17) förslag. Jag anser att det ska finnas en civil möjlighet att ingå äktenskap, som i dag, dvs. borgerlig vigsel och möjlighet för olika samfund att begära att få vigselrätt för att kunna ingå äktenskap, inga samfund skall tvingas – utan det är ett beslut som varje samfund själv får fatta, inget vi gör åt samfunden i riksdagen.

Detta är även moderaternas officella ståndpunkt. Moderaterna vill ha en könsneutral äktenskapslagstiftning som gäller oavsett om man väljer att dela sitt liv med någon av samma eller motsatt kön. Moderaterna vill också behålla dagens ordning där präster i Svenska kyrkan och vissa andra trossamfund har vigselrätt. I enlighet med religionsfrihetens krav bör det vara upp till trossamfunden själva att avgöra vilka vigslar som är förenliga med respektive samfunds trosuppfattning. Den borgerliga vigseln ska alltid vara öppen för alla.

Därför tycker jag att den hantering av frågan som beslutats mellan alliansens fyra partier är utmärkt.

Kommentera

Kategorier

