Skrivet av: Ewa Thalén Finné | oktober 30, 2008

Bostadsdebatt i P1 Studio Ett

För några timmar sedan deltog jag i en bostadspolitisk debatt i Studio Ett på P1. Det mest slående var hur få nya förslag som socialdemokraterna har för ökat byggande. Till och med Hyresgästföreningen inser att tiden för subventioner är förbi – åtminstone i denna debatt. Vi håller på att genomföra långsiktigt hållbara regelverk för byggande och boende, det tror jag är enda vägen framåt. Nybyggnadsnivåerna i Sverige måste upp i högre nivåer. Jag anser att konkurrensen inom byggbranschen måste öka, produktivitets- och effektiviteten inom byggbranschen är för låg – den är lägre än offentlig sektors!

Jag deltog i debatten från Riksdagens radiostudio medan övriga deltagande fanns framför allt i Malmöområdet. Det var ett inslaget om husockupationen i Lund och jag förstår ungdomars krav på billigare boenden, även om jag inte finner vägen genom ockupation som rätt. Det är dags att börja bygga mer varierat med enklare hyresrätter utöver de dyrare som oftast byggs idag, om de byggs.

Kommentera

Kategorier

